Reintroducerea alimentelor în protocolul autoimun (AIP)

Reintroducerea alimentelor în protocolul autoimun (AIP)

După ce ai început protocolul autoimun AIP și au început să dispară simptomele bolii, cu siguranță ai început să te gândești la reintroducerea alimentelor emliminate. Este normal. Probabil simți lipsa unor mâncăruri care îți plac sau poate că vrei să îți fie mai simplu să ieși la masă în oraș sau să mergi în vizite.

Etapa reintroducerii este una foarte importantă în cadrul protocolului autoimun, de fapt este crucială. Nu prea are sens un protocol de eliminare fără o etapă de reintroducere. De ce? Pentru că acesta este modul ideal de a afla cum reacționează corpul tău la un anumite alimente. Poți în acest mod să ajungi la o dietă personalizată, croită special pentru tine, pentru organismul tău.

 

Când începi reintroducerea alimentelor?

Cel mai simplu mod de a aduce o îmbunătățire stării tale de sănătate și de a reduce simptomele bolii autoimune este să ții protocolul autoimun (AIP) pentru cel puțin 30 de zile, dar ideal, pentru măcar câteva luni. În acest timp, în organismul tău, inflamația se reduce treptat. Astfel, sistemul tău imunitar nu mai este într-o alertă permanentă, se odihnește și poate să își facă treaba, adică să te apere de pericole.

În cartea „Soluții contra autoimunității” (pe care o găsești aici și pe care o recomand) , Dr. Amy Myers vorbește despre inflamația cronică. Ne spune că aceasta joacă un rol foarte important în cadrul maladiilor autoimune „declanșându-le, menținându-le și înrăutățindu-le”. Ce înseamnă inflamația cronică? Înseamnă că organismul este supus în mod continuu la atacuri și nu reușește să facă pauze pentru a se odihni. Înseamnă că sistemul imunitar e într-o permanetă stare de alertă. Înseamnă că la un moment dat, din cauza stresului permanent la care este supus, acesta începe să facă greșeli: „sistemul tău imunitar, aflat sub o continuă presiune, poate, pur și simplu, să o ia razna și să înceapă să atace propriul tău țesut”, ne spune Dr. Myers.

În perioada de eliminare a dietei, organismul are ocazia să se vindece. Unele persoane văd îmbunătățiri în starea de sănătate la doar câteva zile de la începerea protocolului, altele au nevoie de mai multe luni ca să se simtă mai bine. Dacă după mult timp de dietă strictă (adică fără să trișezi) nu te simți mai bine, probabil este cazul să analizezi și modul în care reacționezi la o parte din alimentele permise în AIP. Acest lucru se poate face prin ținerea unui jurnal al simptomelor și al alimentelor consumate și prin eliminarea suspectului pentru o perioadă. Ca să faci reintroducerea ca la carte și ca să te poți baza pe reacțiile corpului tău este bine să ții dieta strictă pentru cel puțin o lună. Atunci când observi că simtomele au dispărut sau s-au ameliorat considerabil, poși să începi să te gândești la reintroducerea alimentelor. Totuși, nu te grăbi să o faci. Cu cât îi oferi corpului tău mai mult timp să se vindece, cu atât ai mai mari șanse să reintroduci cu succes anumite alimente.

Din păcate, dacă suferi de o boală autoimună de mult timp și anumite organe au fost afectate semnificativ, o vindecare totală nu mai este posibilă.

 

În ce ordine se introduc alimentele?

Este foarte important să nu lași poftele să te ghideze în alegerea alimentelor pe care le introduci mai întâi. Cel mai bine este să urmezi ordinea recomandată în figura de mai jos. De ce? Pentru că acolo, produsele sunt aranjate pe etape în ordinea probabilității de a îți creea probleme.  Se începe cu cele care sunt mai ușor tolerate de majoritatea persoanelor, precum gălbenușul de ou, semințele, untul clarifiat și se încheie cu lactatele nefermentate și cu roșiile. Etapa de reintroducere este una foarte personală, diferită de la om la om.

După cum vezi cerealele cu gluten nu apar în listă. Acestea nu ar mai trebui introduse niciodată. Ce altceva mai lipsește de pe listă? Zahărul rafinat, grăsimile rafinate, aditivii alimentari … Chiar dacă reintroducem o bună parte dintre alimentele eliminate, trebuie să continuăm să avem un stil de viașă sănătos, o alimentație cât mai naturală, cât mai variată, cu cât mai multe alimente anti-inflamatoare. Dacă revenim la modul de a mânca anterior AIP, ne întoarcem acolo de unde am pornit.

 

reintroducerea alimentelor in AIP

 

Cum treci prin faza de reintroducere a alimentelor?

Ca să începi reintroducerea alimentelor ca la carte, ai nevoie de puțină planificare. Un aliment trebuie consumat de câteva ori înainte de a-l clasifica pe o reintroducere de succes. După ultima zi în care ai consumat alimentul este bine să faci o pauză de 3 zile. Aceasta pentru că, de multe ori simptomele unei sensibilități nu apar imediat după ingerare ci și dupa 2-3 zile. Dacă introduci alimentele la distanță de prea puține zile între ele, este posibil să nu îți dai seama la care dintre ele ai reacționat.

Pașii reintroducerii sunt:

  1. se alege un aliment din tabel
  2. se gustă o cantitate foarte mică din acel aliment (1/2-1 linguriță) și se așteaptă 15 minute
  3. dacă au apărut reacții te oprești aici; dacă nu ai avut nici o reacție la prima linguriță repeți procedura cu o cantitate puțin mai mare și aștepți 2-3 ore
  4. dacă nici acum nu ai reacționat poți să consumi o porție întreagă
  5. apoi e bine să mai încerci și în următoarele 2 zile să consumi o porție din alimentul ales
  6. după ce ai consumat produsul pentru 3 zile, trebuie să faci o pauză de 2-3 zile până la reintroducerea următorului produs
  7. dacă în orice fază a testării apar reacții (găsești mai jos ceea ce trebuie să urmărești) te oprești din consum
  8. după o anumită perioadă în care simți că organismul tău este mai sănătos, poți reîncerca reintroducerea alimentului la care ai reacționat inițial.

 

Care sunt simptomele pe care le urmărești?

După ce ai gustat dintr-un aliment nou trebuie să fii, pentru câteva zile, pe fază la orice reacție pe care acesta ar putea-o cauza. Corpul îți transmite informații detaliate despre ce anume îi place și ce nu, în acest moment al procesului tău de vindecare.

Pe parcurs ce introduci alimentele, este bine să ții un jurnal în care să consemnezi tot ce ține de dietă, somn, activitate fizică, stare psihică, stres, timp petrecut afară. De asemenea, e bine să notezi dacă observi una dintre aceste reacții:

  1. Revin simptomele bolii
  2. Ai probleme gastro-intestinale precum durere sau arsură în zona stomacului, greață, balonare, gaze, diaree,  constipație
  3. Dureri musculare, de articulații sau dureri de cap, migrene
  4. Mâncărimi ale pielii, iritații, eczeme, acnee, piele foarte uscată
  5. Secreții din abundență, în special nas înfundat sau flegmă în gât
  6. Strănut, tuse sau nevoia de a curăța des gâtul
  7. Poftă de dulciuri sau grăsimi
  8. Stare de oboseală accentuată, energie scăzută
  9. Schimbări în starea psihică: depresie, anxietate, dificultăți în a controla stresul
  10. Amețeli și probleme cu somnul: adormi mai greu, nu poți dormi, dormi prea mult.

 

De ce reacționăm atât de puternic la anumite alimente?

Poate te întrebi de ce trebuie să ai o reacție atât de vizibilă la niște alimente pe care înainte le consumai zilnic și nu simțeai cum te afectează. Explicația pe care am găsit-o este: înainte să începi protocolul autoimun, organismul tău suferea de inflamație cronică. Adică era expus în mod continuu la amenințări și nu avea timp să își revină. Era normal să nu poată recționa de fiecare dată când consumai gluten, de exemplu. Asta nu înseamnă că nu reacționa deloc, doar că, având parte de atât de multe alimente care îl afectau, nu putea răspunde cu intensitate. Acum inflamația s-a redus, intestinul se vindecă și organsimul nu mai este în permanentă stare de stres. De aceea, atunci când consumi un produs nepotrivit, are capacitatea de a reacționa așa cum se cuvine. Să îți spun ce mi s-a întâmplat mie prima oară când am fost expusă la un astfel de aliment. Am ieșit la un restaurant și am ales din meniu pulpa de rață cu varză roșie. Nu mi-am imaginat ce ar putea să conțină astfel încât să mă afecteze. Dar se pare că ceva conținea, nu știu exact ce, dar cel mai probabil lactate sau gluten. Cum mi-am dat seama? Păi, imediat cum am ajuns acasă am fugit direct la baie 🙂 Apoi, zilele următoare m-am confruntat cu o migrenă puternică. Nici măcar după somn nu mi-a trecut. Era prea devreme pentru organismul meu, nu era pregătit. Totuși, după ce a trecut mai multă vreme nu am mai reacționat atât de puternic, nici măcar la gluten.

 

Deși acest proces, al reintroducerilor, poate dura mult timp, este bine să îi acordăm răbdare și să reținem că, chiar dacă am reacționat acum la un aliment, pe viitor, după ce îi dăm corpului mai mult timp să se vindece, ar putea să revină cu succes în dieta noastră.

Pe blog mai găsești și alte articole despre dieta autoimună:

Dieta autoimună (AIP) – sau cum ținem sub control bolile autoimune

Lista completă a alimentelor permise în dieta autoimună

Iar aici găsești multe rețete, majoritatea potrivite pentru faza de eliminare (adică înainte de reintroducerea alimentelor ), care să te inspire în călătoria ta spre o viață mai sănătoasă:

Rețete AIP

 

Please follow and like us:


5 thoughts on “Reintroducerea alimentelor în protocolul autoimun (AIP)”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *