Lista completă a alimentelor permise în dieta autoimună

Lista completă a alimentelor permise în dieta autoimună

Dieta autoimună pare dificilă atunci când privești lista alimentelor nerecomandate, nu-i așa? Deși mai am câteva postări cu rețete în așteptare, m-am grăbit să o finalizez pe aceasta deoarece multe persoane s-au arătat interesate de aceste informații. Și înțeleg și de ce. Sunt esențiale pentru a începe cu dreptul acest regim de viață.

Am organizat această postare pe categorii de alimente și în cadrul fiecăreia am aranjat produsele în ordine alfabetică. Știu că titlul spune că e lista completă dar recunosc, e aproximativ completă 🙂 Adică, știm cu toții că sunt o mulțime de fructe și legume exotice, de exemplu,  pe care nu le găsiți în tabel. Dar nu cred că era relevant să le trec pe toate. Am încercat să îl adaptez la țara noastră și la alimentele pe care le găsim în piețe și pe rafturile magazinelor.

Indiferent de categorie, în cadrul dietei este recomandat să consumăm cât mai multe produse organice, fără aditivi, fără pesticide, fără conservanți. Este bine să căutăm surse de încredere și să ne aprovizionăm cu carne, legume, și fructe cât mai proaspete și cât mai curate. Ca să ținem sub control bolile autoimune, trebuie să îi oferim organismului produse dense în nutrienți.

În partea de jos a postării găsiți lista completă a alimentelor permise în faza de eliminare a dietei AIP în varianta PDF !!!

Legume și verdețuri

Lista completa dieta autoimuna legume

În dieta autoimună este recomandat să se consume aproximativ 9 porții de legume pe zi.  Pare mult? Nu este dacă ne gândim că avem 3 mese pe zi și că la fiecare masă consumăm atât legume crude cât și gătite.  Cât este o porție? Cam cât încape într-un pahar de 250 ml. Măsurătoarea se face când legumele și salatele sunt negătite. De exemplu, o porție este jumătate de dovlecel sau 3-4 inflorescențe de broccoli sau conopidă.

Legumele sunt foarte importante în această dietă și ne aduc o mare parte din nutrienții de care corpul are nevoie ca să se vindece. Cum alegem ce legume consumăm? Păi, e bine să fie cât mai variate atât ca și culoare (verde, galben, potocaliu, mov, roșu) cât și ca și textură (frunze, rădăcini, tulpini). Ca și mod de preparare, se pot fierte, la abur, la cuptor, călite, la grătar sau crude în salate sau smoothie.

Andive
Anghinare
Avocado
Bok choy
Broccoli
Cartof dulce
Castravete
Ceapă
Ciuperci
Conopidă
Dovleac
Dovlecel
Fenicul
Gulie
Kale
Măcriș
Morcov
Nap
Păstârnac
Pătrunjel
Praz
Ridiche
Ridiche neagră
Rucola
Salată verde
Sfeclă
Spanac
Sparanghel
Ștevie
Țelină
Urzică
Valeriană
Varză
Varză bruxelles

Fructe

Lista completa dieta autoimuna fructe

Dacă în cazul legumelor se recomandă 9 porții, în cazul fructelor lucrurile nu stau chiar așa. Pentru că acestea au în componență zahăr natural este bine să ne limităm la 2-3 porții pe zi. Cele mai bogate în antioxidanți sunt fructele de pădure. Acestea au de asemenea și un conținut mai redus de zahăr.

Goji este singurul fruct care nu este permis în faza de eliminare a dietei, și aste pentru că face parte din familia solanaceelor (împreună cu roșiile, vinetele, ardeii).

Afine
Agrișe
Ananas
Avocado
Banane
Banane platanos
Caise
Căpșuni
Cătină
Cireșe
Clementine
Coacăze
Corcodușe
Curmale
Dude
Fructul pasiunii
Grapefruit
Kiwi
Lămâie
Limetă
Lychee
Mandarine
Mango
Măsline
Mere
Merișoare
Mure
Nectarine
Nucă de cocos
Papaya
Pepene galben
Pepene verde
Pepenele galben
Pere
Piersici
Pomelo
Portocale
Prune
Rodie
Rubarbă
Smochine
Struguri
Vișine
Zmeură

Ierburi și condimente

Lista completa dieta autoimuna ierburi

În prima fază a dietei semințele și solanaceele nu sunt permise. De aceea, trebuie să fim atenți și la condimentele pe care le folosim. Pentru început trebuie evitat să adăugăm la mâncare: piperul, muștarul, paprika, chilli, curry, … Iată cu ce putem să dăm un plus de savoare rețetelor:

Busuioc
Ceapă / fulgi de ceapă
Chimen
Chives (arpagic)
Cimbru
Coriandru
Cuișoare
Foi de dafin
Ghimbir
Hrean
Lavandă
Lemongrass
Leuștean
Măghiran
Mărar
Mentă
Mentă creață
Muşeţel
Nucșoară
Oregano
Pătrunjel
Rozmarin
Salvie
Sare
Scorţişoară
Schinduf
Şofran
Tarhon
Turmeric
Usturoi
Vanilie
Wasabi

Carne și pește

Lista completa dieta autoimuna carne

Locul de frunte este ocupat de organe, aceasta pentru că sunt de cel puțin 10 ori mai dense în nutrienți decât carnea macră. Este un mit faptul că înmagazinează toxine.  Ideal ar fi să le consumăm de 3-4 ori pe săptămână. Este foarte bine că avem de unde alege: ficat,  inimă, plămâni, rinichi, limbă, pipotă, creier, măduvă, piele.

Oasele se pot consuma sub formă de supă de oase. Aici puteți găsi mai multe informații plus rețeta folosită de mine pentru a pregăti o supă din oase de vită.

Calamar
Capră
Caracatiță
Crab
Creveți
Curcan
Gâscă
Homar
Iepure
Miel
Oaie
Organe
Pește
Porc
Pui
Rață
Scoici
Sepie
Supă de oase
Vânat
Vită

Îndulcitori

Lista completa dieta autoimuna indulcitori

Ar fi ideal ca aceștia să nu facă parte din dieta de zi cu zi și să fie consumați doar la ocazii speciale. Totuși, îi face bine psihicului nostru să mâncăm ceva dulce din când în când, nu-i așa?

Miere
Fructe uscate
Zahăr de cocos
Sirop de curmale
Sirop de arțar
Sirop de agave

Făină

În cadrul dietei nu se consumă cereale și în principiu este recomandat ca acestea să nu mai fie întroduse în alimentație nici în fazele următoare ale dietei. Este bine de știu că, atunci când vrem să ne delectăm cu niște brioșe, clătite sau lipii, avem totuși câteva opțiuni.

Făină de alune tigrate
Făină de arorut
Făină de banane
Făină de banane verzi
Făină de cassava
Făină de cocos
Făină de tapioca

Grăsimi

O mare parte a ultimelor decenii a fost marcată de dietele fără grăsimi. Ca rezultat, obezitatea și incidența bolilor de inimă au crescut. Grăsimile sunt esențiale pentru sănătatea noastră. Așa că, haideți să nu ne mai temem de ele! Să le încorporăm în mesele noastre zilnice și să profităm de avantajele pe care ni le aduc. Pe lângă uleiurile de mai jos, grăsimile sănătoase se mai ascund în: măsline, avocado, pește.

Grăsime de rață
Ulei de avocado
Ulei de cocos
Ulei de măsline
Ulei de palmier (nerafinat)
Untură

Băuturi

Lista completa dieta autoimuna bauturi

Cafea nu este permisă în faza de eliminare a dietei. Totuși după prima lună poți încerca să o reintroduci în alimentație.

Apă de cocos
Apă minerală
Ceai
Infuzie plante
Kombucha
Lapte de cocos
Limonadă
Smoothie
Suc fructe
Suc legume

Alte produse

Carob
Unt de cocos
Cremă de cocos
Oțet
Oțet balsamic
Bicarbonat de sodiu
Gelatină
Agar agar

Click aici pentru a deschide și a salva lista completă: 

AIP Lista alimentelor recomandate în dieta autoimună PDF

Pentru a fi mereu la curent cu noile rețete și articole te invit să te înscrii  aici la newsletter-ul Mâncarea, bat-o vina! Promit să îți transmit doar cele mai folositoare informații 😉

Citește și celelalte articole de pe blog referitoare la acest stil de viață:

Dieta autoimună – informații de bază

Reintroducerea alimentelor în AIP

De asemenea mă poți urmări pe Facebook , Instagram sau Pinterest.  Mult succes!

Please follow and like us:


17 thoughts on “Lista completă a alimentelor permise în dieta autoimună”

  • La condimente ai o greșeală, chimenul, sunt semințe deci nu are cum să fie pe listă. Pe drknews.com chiar e un comentariu legat de chimen, în urma căruia au modificat lista.

    ”Thanks for the catch on the cumin editing error — cumin is a seed based spice, so it’s not allowed. We’ll have our web team fix that.”

  • Buna Cristina, Îmi plac f mult articolele tale legate de Hashimoto și , deoarece anul trecut am fost diagnosticata cu tiroida autoimună as vrea sa încerc și eu dieta AIP, dar, as vrea sa te întreb dacă in aceasta dieta avem voie sa mâncam pâine fără gluten și dacă știi vreo rețeta ușoară de pâine de acest fel.Multumesc

    • Buna Catalina,
      Ma bucur ca ai luat aceasta deceizie. O paine in adevaratul sens al cuvantului nu poti prepara cu alimentele din faza de eliminare AIP pentru ca nu se consuma deloc cereale, nici cele fara gluten, nu se consuma nici pseudocereale sau leguminoase. Poti prepara doar lipii sau biscuiti sarati din faina de banane verzi, faine de alune tigrate, de cocos …

  • Bună Cristina . Am fost diagnosticat cu tiroidita autoimuna , ce alimente am voie și ce nu am ???

    • Buna! In primul rand trebuie sa elimini glutenul, lactatele, zaharul si alimentele procesate. Dar lista completa o gasesti chiar in articolul de mai sus 🙂

  • buna seara. de 1 an si jumatate sunt diagnosticata cu vitiligo. cam ce alimente am voie si ce nu am voie sa consum. multumesc.

    • Bună ziua,
      Începeți eliminarea alimentelor din dieta dumneavoatră până când ajungeți la lista din acest articol. Puteți să o faceți treptat sau dintr-o dată. După ce țineți dieta strict doar cu alimentele din acest articol pentru minim 30 de zile puteți începe reintroducerea acestora. Găsiți pe blog un articol și pe această temă. Mult succes!

  • Buna!
    Euthiroxul contine lactoza  monohidrat, amidon de porumb…
    Cele doua sunt permise in dieta?

    • În principiu nu se consumă în dietă lactate și cereale dar nu te sfătuiesc să renunți la tratament momentan. Cel mai bine este să găsești un medic care te poate susține în înlocuirea tratamentului cu unul natural.

  • Buna, Cristina

    Te rog verifica putin lista de alimente permise, pentru ca, de exemplu: ciupercile, mierea, capsunile, kiwi, fructele de mare, chimenul au mare potential alergen si inflamator si nu pot fi considerate safe pt initierea in AIP.

    Multumesc,

    • Bună Raluca,

      Mulțumesc pentru comentariu. Listele pe care le-am consultat la cei care au scris despre această dietă (în română Amy Myers și Sarah Ballantyne și în engleză online consideră căpșunile, kiwi, fructele de mare ok pentru acest protocol. Cu mierea părerile sunt împărțite dar nu din cauza potențialului aleregen. Persoanele care încep dietă este bine să țină un jurnal alimentar și să alimine suplimentar față de produsele permise, pe acelea pe care nu le tolerează bine. Sunt persoane care descoperă că nu tolerează un anumit tip de carne, cartofii dulci, cocosul. În final se dorește ajungerea la o dietă personalizată.

  • Buna Cristina,

    Sunt putin bagata in ceata…pe grupul de pe facebook( tiroida.ra) cineva avea o lista cu legumele nepermise celor cu hasimoto( lista data de catre dr endocrinolog) …printre aceste legume se regaseau spanacul, ciupercile si broccoli. In lista ta pt Aip sunt trecute ca fiind permise. Poti sa ma lamuresti, te rog!?
    Mentionez ca am inceput AIP de o sapt, printre legumele consumate fiind si acestea. Culmea, dupa ce le consum( este adevarat ca le.am combinat la aceeasi masa ciuperci,dovlecei, cartof dulce, sfecla si spanac) am flatulenta. Cred ca nu este normal sa se intample, nu.i asa??

    • Bună Irina! Sunt anumite alimente despre care părerile sunt împărțite și mai sunt unele care diferă în funcție de boala autoimună de care suferi. Eu dedic blogul tuturor celor cu boli autoimune, nu doar celor cu Hashimoto sau psoriazis, de aceea urmez listele generale, din cărțile pe care le-am citit și care sunt de referință. Dar, cel mai bine este să testezi pe pielea ta, adică, să încerci să ții un jurnal alimentar și să urmărești simptomele chiar și pentru alimentele permise.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *